Rikin viritystä – Kiitokset herra Dedekamille

Alakanttiin menneen Helsinki-Tallinna -racen jälkeen alkoi armoton syyllisten etsintä. Koska miehistössä tai kipparissa ei ikinä tai koskaan ole mitään moitittavaa, on veneessä oltava jotain perustavaa laatua olevaa vikaa. Syyttävä sormi kohdistui tällä(kin) kertaa rikin trimmiin ja iltasella kävinkin Dedekam kainalossa mittailemassa rikin jännityksiä mittarilla. Kävi ilmi että ylä- ja alavantit olivat melkoisen löysällä. Siis senkin jälkeen kun mastokiilat oli survottu takaisin paikoilleen. Tarkkaavainen lukijahan muistaa, että nuo onnettomat kiilat irtautuivat HTR:n ryskytyksestä. Ylävantit olivat mittarin mukaan n. 10% murtolujuudesta, kun tuolla kelilä parempi arvo olisi lähempänä 20 prosenttia. Prebendi ja rake kyllä olivat suhteellisen kohdillaan. Noh, vantit tuli säädettyä keskikelille ja valmistautuminen seuraavaan kisaan voi alkaa. Pitäisköhän treenata kerran ennen tosikoitosta…äh, turhaa energian tuhlausta.

Aloittelijan autuaaksi tekevä opas: Dedekam: Illustrerad Segel- och Riggtrim